zondag 16 juni 2013

Top 5 mooiste insecten

Een andere vaak gebruikte benaming voor insecten is 'kriebelbeestjes'. De meeste mensen hebben ze liever niet te dicht bij hun in de buurt (behalve vlinders, die vinden de meeste mensen wel mooi).
Ook ik ben niet fan van alle insecten, maar wat zitten er toch juweeltjes tussen!

Van alle insecten (buiten vlinders) die ik al heb gezien en gefotografeerd, laat ik je mijn top 5 zien:



5) Het vliegend hert, een insect zo groot als je duim. Waarschijnlijk kan ik niet veel mensen bekoren met dit insect, maar de eerste keer dat ik hem zag... "Woooooooow". Dit is trouwens het vrouwtje, het mannetje is nog eens 4centimeter langer door zijn indrukwekkende kaken!


4) De gouden tor. Een tor van 1,5cm die graag doet alsof hij dood is. Vergis je niet, dit is slechts schijn. Van zodra je hem wegzet, vlugt hij weer terug naar een veilig hoopje bladeren! In de achtergrond zie je trouwens het kleine broertje van het vliegend hert, het klein vliegend hert, origineel he?



3) De gouden schalebijter. Ook een fors insect met zijn 3cm en meteen het tweede insect dat me doet denken aan de nagellak van catrice, genius in the bottle. Deze doet absoluut niet alsof hij dood is, het liefst spurt hij meteen de begroeiing in!



2) Rhogogaster viridis. Kijk die ogen... Prachtig gewoon! Deze soort is afkomstig uit Frankrijk en heeft geen nederlandse naam aangezien hij niet in België en Nederland voorkomt. Zijn franse naam is Tenthrède verte, wat gewoon groene bladwesp betekent.


 1) De bosbeekjuffer. Het mooiste insect dat ik ooit heb gezien. Hij glanst zò prachtig! Kijk naar die vleugel!
Het vrouwtje glanst prachtig groen-goud en het ventje is petroleum/azuurblauw. Hun paringsritueel is ook magnifiek om te zien. Meneer toont al zijn vliegkunsten aan haar en mevrouw bepaalt of hij geschikt is om de vader van haar jongen te worden. Wanneer de paring gedaan is, sterft het mannetje... Tragisch lot voor zo'n prachtig insect, maar zo gaat het er meestal aan toe in de natuur. Oh well...

Mevrouw
 Meneer
Vleugel van meneer

 Nummer 1 wanneer vlinders meemochten doen: de koninginnepage. Groot, en prachtige tekeningen. Een andere favoriet is de dagpauwoog. Hier heb ik jammergenoeg nog geen foto's van kunnen maken, maar ooit... !


Zo, dit was mijn top 5 van meest prachtige insecten, wie weet komt de volgende keer de top 5 van engste insecten. ;)




1 opmerking:

  1. Goedenavond. Ik zat mijn insectenfoto's nog eens na te kijken en vond onder andere de groene bladwesp.Volgens uw beschrijving komt hij niet in Nederland voor. Ik heb hem in juni 2013 op mijn balkon in Almere gefotografeerd.

    BeantwoordenVerwijderen